Opgeruimd staat netjes: al uw administratieve en financiële zaken in één overzicht!


administratie, financiën, nalatenschap

Ik heb gemerkt dat veel mensen worstelen met de afwikkeling van nalatenschappen omdat de overledene vaak eigen zaken niet op orde had. Dat veroorzaakt stress en enorm veel uitzoekwerk om aan de juiste informatie te komen. Onnodig veel zorgen, terwijl dat allemaal anders kan. 

Daar wilde ik dus iets aan doen. Ik wilde iets bedenken om zo een situatie te slim af te zijn en het voor mijn klanten makkelijker te maken.

Ik heb een aantal unieke en zeer praktische doe-het-zelf producten ontwikkeld. Om alle zaken nu alvast in kaart te brengen (proactief) zodat de nabestaanden alle benodigde informatie makkelijk kunnen traceren, op het moment dat ze het nodig hebben.

 1. Een stappenplan om zelf een nalatenschap af te wikkelen. Dit is een soort instructie voor de nabestaanden. Maar ook handig voor de erflater. Gewoon om te weten wat bij zo een afwikkeling allemaal komt kijken.

2. Een template voor de inventarisatie van alle privé-en bedrijfsgegevens van de erflater, zodat alle informatie direct aanwezig is, na zijn of haar overlijden.

Omdat ik benieuwd was of dit het is wat mijn klanten nodig hebben, heb ik er een aantal van hen gevraagd om naar mijn producten te kijken en hun mening daarover uit te spreken. 

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien?

Ze moesten van mij het stappenplan doornemen ;) en laten weten of ze begrijpen hoe zo een afwikkeling verloopt, en ze mochten mijn template gebruiken om eigen administratieve en financiële zaken in kaart te brengen. 

Ik vond het eerlijk gezegd verbazingwekkend waarmee mijn klanten kwamen. 

Iedereen vond het wonderbaarlijk hoe zo een afwikkeling van erfenis verloopt.

'Ik wist niet dat er zoveel bij komt kijken. OMG, wat een klus. Mijn partner kan dit niet aan. Ik moet wel serieus gaan nadenken wie daar geschikt voor is.’ 

´Ik heb nooit geweten dat mijn nabestaanden veel zelf kunnen doen, en dat zij de notaris slechts voor een aantal zaken verplicht zijn in te schakelen. Dank je voor slimme tips om kosten te besparen!´

Een aantal van mijn klanten was er zelfs niet aan toe gekomen om een template met eigen privé- (en bedrijfs)gegevens te voorzien: 

‘Ik heb er nooit bij stil gestaan dat mijn partner zo veel informatie paraat moet hebben om na mijn overlijden goed aan de slag te kunnen. Nou pas begrijp ik waarom er zo veel fouten worden gemaakt.’

‘Ik weet niet meer waar mijn echtscheidingsconvenant is, maar weet wel dat ik met mijn ex iets over mijn pensioen heb afgesproken.’ 

‘Terwijl ik door het bestand ging, kwam ik er achter dat ik een aantal lidmaatschappen en abonnementen heb dat ik urgent moet opzeggen. Ik heb een reisverzekering met de wereld dekking terwijl ik niet verder dan Europa kom. Ik dacht dat ik dat allang had opgezegd!’

‘Ik kwam erachter dat ik een pensioenfonds heb dat mij later niets oplevert. Daar moet ik er vanaf, nu pakken wat ik pakken kan. Opgeruimd staat netjes.’

‘Ik heb een aantal waardevolle erfstukken al 3 jaar in de garage van een vriend staan en er is niemand die daar iets van af weet. Dat ik bij de plaatselijke bank een safeloket heb voor belangrijke papieren, waardevolle spullen en wat geld, heb ik ook niemand verteld.’

‘Ik heb werkelijk geen idee waar ik het in mijn huis moet zoeken. Ik vind ook niets meer over mijn hypotheek van mijn tweede huis in Spanje terug. Hoe zit dat nou al weer?’.  

Of nog erger:'Ik heb de aangiftes inkomsten- en omzetbelasting van afgelopen jaren niet zo maar paraat. Mijn stamrecht BV gegevens ook niet. Balans en jaarrekening van het lopende jaar zijn mijn partner onbekend. Welke facturen mijn klanten nog moeten betalen en welke rekeningen ik nog schuldig ben, weet ik alleen maar.'

Natuurlijk snap ik goed hoe dat werkt. Als u het té druk hebt, wellicht met uw werk, uw partner en uw kinderen, is uw tijd kostbaar. Uw administratie en financiën op orde hebben, daar staat u dan niet bij stil. Maar als u geen tijd vrij kunt maken om uw zaken op orde te brengen, dan zit het niet helemaal goed. Vind u het dan gek dat uw nabestaanden niet weten wat ze moeten doen als u iets overkomt?
  
Er zijn daadwerkelijk manieren om het anders te doen. Een vicieuze cirkel van chaos doorbreekt u alleen door een serieuze ingreep te doen. Als ouders of partners die een stressvolle situatie voor eigen dierbaren willen voorkomen, raad ik u aan om andere keuzes te gaan maken. 

Breng nu alvast al uw administratieve en financiële gegevens in kaart. Wellicht levert dit ook nog eens 
financiële voordelen op! 

Hoe kunt u uw gegevens in kaart brengen? 

Ik heb de template Al uw administratieve en financiële zaken in één overzicht ontwikkeld om het makkelijk voor u te maken. Het is een praktische en toegankelijke manier om zelf grip op uw administratieve en financiële gegevens te krijgen. 

U brengt alle informatie en documenten in kaart. U kunt hierbij denken aan uw huwelijkse- en partnerschapsvoorwaarden, informatie over uw gevolmachtigden, wilsverklaringen, uw huisarts, erfgenamen, legatarissen, bezittingen, schulden, ondernemingen, uitvaartinformatie, verzekeringspolissen, abonnementen, lidmaatschappen, gegevens social media, etc.. 

Bestel hem hier v
oor slechts € 20 en al uw prive-, bedrijfs- en social media gegevens zijn in één overzicht samengevat. Niets is overgeslagen! U zult dit overzicht wel veilig moeten opbergen. Alle documenten zou u in een map kunnen archiveren. 

U doet het één keer, daarna hoeft u het alleen maar te actualiseren. U regelt het nu alvast goed, voor later. 

Waarom zou u het niet doen? U bent de problemen in de toekomst nu alvast te slim af!

Hebt u mijn template besteld? Zet het in de reacties wat u ervan vindt.

..........

Krijgt u al mijn waardevolle tips over erfenis slim regelen GRATIS in uw e-mailbox? Geïnteresseerd? 
U kunt zich hier aanmelden.

.................

Wilt u mijn blog volgen op Bloglovin? Klik op de link Follow my blog with Bloglovin.